Tilburg, 8 februari 2017

Winnaar Impact Award 2016 geeft prijzengeld door
Harma Heikens, Betonfraktion, Diederik Stapel, Nathan Rutjes en Tinkebell ontvangenelk € 5000,-. A.H.J. Dautzenberg won op 2 december de Impact Award 2016 voor de Quiet 500. Hij besloot het merendeel van het prijzengeld door te geven aan vijf kunstprojecten waarmee hij verwantschap voelt. Hij liet zich daarbij inspireren door een lezeres van de Quiet 500 die een deel van een ontvangen erfenis aan het blad schonk en bestempelde als ‘doorgeefgeld’.

Dautzenberg won € 30.000,- voor zijn rol bij de Quiet 500, de armoedeglossy die schuurt. Jury-voorzitter Hedy d’Ancona: ‘Dautzenberg onderscheidde zich door zijn inzet en vermogen om een grote groep mensen te organiseren en te mobiliseren rond het probleem en daarbij veel publiciteit te genereren.’ Het geld gaat naar projecten uit verschillende kunstdisciplines. Dautzenberg hoopt dat de ontvangers het geld op hun beurt ook weer doorgeven, mochten ze daartoe is de gelegenheid zijn. Hij licht zijn keuze toe:

Harma Heikens ‘Harma maakt levensgrote, polychrome beelden die persoonlijke ervaringen verbinden met actuele thema’s. Seksuele uitbuiting en politiek geïnspireerd geweld komen veelvuldig terug in haar werk. Haar beeldtaal is ontleend aan de pulp- en volkscultuur, maar ook aan cinema en cartoons. Het werk roept vaak uitgesproken reacties op. Onlangs cancelde KochXBos Gallery een geplande expositie, omdat in een van haar installaties een brandende Amerikaanse vlag te zien is.’

Betonfraktion ‘Het noise rock trio bevraagt met zijn vaak ongrijpbare composities de gewoontes binnen de rockmuziek en met zijn dadaïstische tekstcollages de maatschappelijke conventies. Betonfraktion is uit op beproevingen. Niets is evident. Niets is heilig. Betonfraktion is luid, solide, gedreven en queer. Onlangs verscheen het derde album, ‘I Changed My Sex’ bij Blowpipe Records. Zanger/tekstdichter Nick J. Swarth werkte ook mee aan de Quiet 500.’

Diederik Stapel ‘Diederik werkt aan een toneelstuk waarin hij het ultieme onvermogen van de postmoderne maatschappij verkent: het voorkomen van geweld. Directe aanleiding vormen de aanslagen van Anders Breivik in Oslo en op het eiland Utøya, waarbij 77 mensen werden gedood. Stapel werkt samen met Stichting De Onderstroom, die als doel heeft maatschappelijke schurende onderwerpen voor het voetlicht te brengen. Johan Simons heeft zich bereid verklaard de regie op zich te nemen.’

Nathan Rutjes ‘De middenvelder van Roda JC is uitgeroepen tot Maatschappelijk Speler Eredivisie 2016. Feel the positivity luidt zijn credo. Nathan is op een actieve manier bij verschillende maatschappelijke projecten betrokken. Ik wil hem uitdagen om met het beschikbaar gestelde geld een of meerdere kunstenaars bij zijn werk te betrekken. Voetbal, kunst, samenleving – dat lijkt me een cocktail die tot veel moois kan leiden in mijn geboortestreek.’

Tinkebell ‘Tinkebell is een kunstenaar die de wereld beter wil maken en daarbij vooral de dubbele moraal aan de kaak stelt. Ze bestrijkt een breed scala aan onderwerpen, benadert deze op de meest uiteen-lopende, onconventionele manieren en durft daarbij ook de overheid uit te dagen. Tinkebell blinkt uit in daadkracht en doorzettingsvermogen. Ze trekt veel publiciteit en gebruikt die vervolgens om haar doelen te bereiken.’

De tweede editie van de Quiet 500 verscheen op 17 oktober 2016, Wereldarmoededag. Inmiddels zijn er twintigduizend exemplaren verkocht. Drie Quote-miljonairs hebben zich in de afgelopen maanden gemeld om mee te denken over armoedeverlichting. In Groningen en ’s-Hertogenbosch starten de voorbereidingen om in navolging van Tilburg een Quiet Community op te richten. Bij een tiental steden/regio’s is ook belangstelling voor dit succesvolle concept

Quiet 500 - een krachtig signaal tegen armoede
bestellen: www.quiet500.nl
info@quiet500.nl
Verkozen tot Nieuwsmaker 2013
Genomineerd Mercur 2014
Winnaar De Bonk 2014
Winnaar Dutch Interactive Award 2016
Winnaar European Social Innovation Award 2016
Winnaar Impact Award 2016

 

Unfortunately the duoexhibition with Hans van Bentem www.hansvanbentem.nl that would open in march 017 at the KochXBos Gallery won't take place. KochXBos had moral objections to my sculpture of a burning american flag, and they would rather cancel the whole show and end the collaboration than to show it. This attitude struck me as rather disappointing for an artgallery that, during the Noorderzon controversy in 2015, seized the occasion to present itself as a beacon of hope for Freedom of Expression:

'As a gallery representing outspoken artists like Harma Heikens and Sarah Maple KochxBos is aware of how they frequently touch social issues that tend to trigger the public. Unfortunately we have had our share of people presuming to know what is art and what’s not. .........Is there no room left for discussion these days?.......................................Shouldn't Noorderzon, that claims to be all about “exciting and not always equally accessible performances” and reminds its 150.000 visitors to “expect a strange and surprising experience”, make a stand for its artists? About the definition of art and its boundaries, there will always be different opinions, sure. But whether a work of art should or should not be shown in The Netherlands should never be open for discussion.
Our door is open, even to opposing views; so come on over and come on in!'

De duotentoonstelling met Hans van Bentem www.hansvanbentem.nl bij de KochXBos Gallery, gepland voor maart aanstaande, gaat helaas niet door. KochXBos had zulke morele bezwaren tegen mijn sculptuur van een brandende Amerikaanse vlag, dat ze liever de hele tentoonstelling afbliezen en de samenwerking beëindigden dan het beeld te laten zien.
Een teleurstellende houding voor een galerie die de Noorderzon controverse in 2015 heeft aan gegrepen om zichzelf op de kaart te zetten als voorvechter van de Vrijheid van Expressie, en van mening is dat "het in Nederland nooit ter discussie zou mogen staan of een kunstwerk wel of niet getoond mag worden."

Later dit jaar zal deze tentoonstelling te zien zijn bij SBK Breda.

Februari 3th - Februari 6th 2017: "LEKKER!" at Wep, Groningen

 

'Viva Pontiac', May 27 - June 19 2016, Nieuwe Vide, Haarlem NL
a tribute to the late Peter Pontiac by friends and colleagues.
www.nieuwevide.nl/programma/viva-pontiac

Participating artists: Peter Pontiac, Hajo, Hugo Kaagman, Aimée de Jongh,Vince Ruarus,Typex, Erik Kriek, DUONAR, Lamelos,H arma Heikens, Roel Smit,W illem de Ridder, Wasco, Shamrock, Barbara Stok, Luuk Bode, Vlerk, Fake Booij, Schwantz, Margreet de Heer,Yiri T. Kohl, Bert Bleek, Bart Nijstad, Maia Matches, Erik Wielaert, Bianca Sistermans & Hester van Hasselt
www.stripdagenhaarlem.nl

 

www.voordekunst/brandendkalf
www.brandendkalf.nl
facebook/brandend.kalf
twitter/brandendkalf

 

April 2016

Tartarus Records is celebrating its 50th release anniversary with the anticensorship compilationtape 'Forever Out of Control'

Edition of 100 hot pink cassettes housed in a diecut cardstock case.

Bands featuring on the mixtape are: Terzij de Horde, MNHM(Mannheim), Dead Neanderthals, Teethgrinder, It Only Gets Worse, 3((0)),((0))((0))((0)) M((O))NKIES, Toner Low, MENHIR, Het Droste Effect, Ggu:ll.

Listen here:
http://tartarusrecords.com/album/forever-out-of-control-a-tartarus-mixtape

"Art should make people think. Some people, when confronted with thoughts, harm self and surroundings in response. Other people turn to each other, and discuss the thoughts to gain insights. Alas, only a select few create new art because of that. Create art. Discuss. Add." -Johan van Hattum/Terzij de Horde

 

April 17 - December 15, 2016
'Pontiac Forever - a tribute to Peter Pontiac’ (1951-2015)
VERA, club for the international pop underground, Groningen NL
Opening Sunday April 17, 15.30

In het Verhip en Stripmuseum van poppodium Vera in Groningen is van 17 april tot 15 december 2016 de expositie 'Pontiac Forever- a tribute to Peter Pontiac' te zien. Hommages van collega’s aan zijn werk en persoon tonen hoezeer hij gemist wordt en tekenend Nederland geïnspireerd heeft. De tributes worden afgewisseld met werk van Pontiac zelf.

Op zondag 17 april wordt de expositie geopend in Vera, Oosterstraat 44 te Groningen.
Aanvang 15.30 uur: Ricky van Duuren (My Friend Television) / Peter van der Wal, dichter / band (nader aangekondigd, zie facebook). Gratis entree (+maandkaart €1,50)

https://www.facebook.com/events/1671677589758818/

Er is werk te zien van / works by:
Peter Pontiac, Luuk Bode, Roelof Wijtsma, Gerrie Hondius, Roel Smit, Bart Nijstad, Marcus Müller, Maaike Hartjes, Maia Matches, John Klinkenberg, Harma Heikens, Sam Peeters, Eduard Bezembinder, Sane van der Horst, Hans van Bentem, Zep Pietersen, Ricky van Duuren, Paul van der Steen, Mari Stoel, Berend Vonk, Typex, Jos Holtappels / Michaël Geuns, Psychodelic Art / Jean-Pierre Coumans, Eva Lenis, Joshua Peeters, Rob Strick, Barbara Stok, Hans Klaver, Anders Strawz, Scorpio, André Smits, Claudia Hek en Erik Wielaert.

-22 januari 2016 t/m 6 maart 2016 'The Art of Storytelling' / Cultuurnacht Breda
Breda, met Netty van Osch en Marianne van Heeswijk



-X-YEAR PARTY KOCHXBOS GALLERY
December 12 2015 17:00 - 22:00

X-Years, 10th Anniversary of KochxBos, 2015 Dec 12 -2016 Jan 23
Amsterdam, various artists

 

-August 20-30 2015, Noorderzon festival, Groningen

Nadat 2 personen aanstoot hadden genomen aan één van de getoonde sculpturen, werd op de tweede dag van het populaire Noorderzon Performing Arts Festival in Groningen, mijn beeldententoonstelling op last van de Noorderzon organisatie gesloten. Het gewraakte werk, 'Toys in the Attic', een soort levensgroot Biedermeier beeld, verwijst op een cryptische manier naar het gevoelige onderwerp van kindermisbruik in de huiselijke situatie. De twee beledigde mannen maakte hun ongenoegen over het werk luidkeels kenbaar en dreigden dezelfde avond terug te komen om de showcontainer in brand te steken. Een toegesnelde festival medewerker werd een knieschot in het vooruitzicht gesteld. In antwoord hierop sloot Noorderzon zonder aarzelen de expositie ‘tot nader orde’, en - nadat ik me in de pers had uitgelaten over het incident - voor de duur van het hele festival. Het feit dat het Noorderzonbestuur niet achter de op het festival getoonde kunst ging staan maar in plaats daarvan de vandalen hun zin gaf, veroorzaakte veel discussie in de media. De curator, stichting Sign, besloot ook het werk van de andere deelnemende deelnemende kunstenaars - Dan Geesin, Lorenzo Quintanilla, Philippe Wolthuis en Dieke Venema - terug te trekken.

On the second day of the popular Noorderzon Performing Arts Festival, Groningen (NL), my exhibition of sculptures was shut-down by the management after two individuals felt offended by one of the pieces being displayed in the art booth. The work, a life-size Biedermeier-like sculpture called ‘Toys in the Attic’, cryptically addresses the tender social issue of domestic childabuse. The two man expressed their disapproval of the piece by causing a small disturbance, and threatened to return the same night to set fire to the booth. A concerned festival employee who rushed to the scene was told to back off at the risk of losing his kneecaps. With no hesitation, the management responded by closing the show until further notice, and - after I spoke to the press about the occurrence- for the remainder of the festival. In the media discussion following the incident the Noorderzon management was severely critisised for supporting the vandals instead of their artists. In response the curator, Sign, decided to withdraw the works of all participating sculptors; Dan Geesin, Lorenzo Quintanilla, Philippe Wolthuis en Dieke Venema.

www.vpro.nl/nooitmeerslapen/speel.WO_VPRO_1784592.html

www.dvhn.nl/noorderzon/opinie-erg-ongelukkige-ingreep-van-noorderzon-12937633.html

cult.tpo.nl/2015/08/23/kunstcensuur-noorderzon-draagt-bij-aan-klimaat-waarin-de-bedreiger-wint/

www.nelleboer.nl/kunstcensuur-3-noorderzon-festival-2015/ metropolism.com/fresh-signals/sign-staakt-medewerking-aan-noor/

 


foto: Sane van der Horst


-till June 26- SPRING! Groupshow with Ray Caesar, Sarah Maple, Sauerkids, Ciou and prints from Tara Mc Pherson, Tim Biskup and more.
KOCHXBOSgallery, Amsterdam
www.kochxbos.nl

-February 04 - 08, Rotterdam Contemporary Art Fair, Booth 35
www.artrotterdam.com

-Openingspeech ‘All is Fair in Love and War’ by A.H.J.Dautzenberg

www.kochxbos.nl

Download PDF >

Download PDF >


Download PDF >

 

www.dutchdailynews.com/dutch-artists-and-innovators-you-need-to-know